عوامل مهم در خرید کابینت روشویی

همانطور که اکثر شما هم می‌دانید؛ دکوراسیون‌ سرویس بهداشتی امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در حقیقت در دکوراسیون‌های امروزی‌ کاربردی بودن و استفاده درست از فضا بسیار مهم می‌باشد. روشویی کابینت‌دار از آن دسته محصولاتی است که علاوه بر زیبایی خاصش فضای ایده‌آلی در سرویس بهداشتی فراهم می‌کند. کابینت روشویی از یک کابینت به اضافه‌ی یک کاسه روشویی که بر روی کابینت قرار گرفته، تشکیل شده است. در واقع کابینت زیر روشویی نقش یک کمد یا باکس را ایفا کرده و علاوه بر امکان قرار دادن وسایل بهداشتی و شخصی در آن، می‌تواند از وسایل در برابر هرگونه آلودگی محیطی محافظت کند.
امروزه کابینت روشویی‌ها در سایز، اندازه، طرح و مدل‌ از متریال‌های مختلف ساخته و تولید می‌شوند. در ادامه این مطلب به شما کمک خواهیم کرد تا برای خرید کابینت روشویی بهترین انتخاب را داشته باشید.

- سایز و ابعاد کابینت روشویی

استاندارد بودن ابعاد روشویی و متناسب بودن آن با فضای سرویس بهداشتی از مواردی است که هنگام انتخاب روشویی باید به آن دقت کرد. بنابراین برخی اوقات به دلیل محدودیت فضا، ابعاد و اندازه روشویی در اولویت قرار می‌گیرد. معمولا برای فضاهای کوچک انتخاب روشویی کابینی دیواری در اولویت است زیرا نسبت به روشویی کابینتی پایه‌دار فضای کمتری را اشغال می‌کند و مناسب‌تر است.
اگر بخواهیم به طور کلی به ابعاد و اندازه روشویی کابینتی اشاره کنیم می‌توان گفت که عرض آن باید به اندازه‌ای باشد تا فضای کافی برای قرارگیری روبروی آن وجود داشته باشد و هنگام باز و بسته کردن درب سرویس بهداشتی، درب با روشویی برخورد نکند. طول روشویی باید به اندازه‌ای باشد که لوله و اتصالات را کاملا در فضای پشت کابینت مخفی کند و ظاهری زیبا و مینیمال برای فضا فراهم کند.
ارتفاع 80 سانتی متر، عرض 40 تا 55 سانتی متر و طول 40 تا 60 سانتی متر از ابعاد یک روشویی کابینتی استاندارد است که هر فرد با توجه به نیاز خود، می‌تواند ابعاد روشویی را به صورت شخصی سازی شده سفارش داده و تهیه کند.

 

- جنس روشویی کابینتی

جنس کابینت روشویی از مواردی است که بسیار مورد توجه است چرا که جنس آن می‌تواند بر روی دکوراسیون فضا بسیار تاثیرگذار باشد. امروزه کابینت روشویی‌ها با جنس‌های مختلفی تولید و وارد بازار شده‌اند. در ادامه به انواعی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • سنگی

یکی از متریال ترند این روزها سنگ است که استفاده از آن تقریبا در جای جای خانه‌ها به وفور دیده می‌شود. مقاومت سنگ در برابر هرگونه آسیبی از مزایای این نوع روشویی است در حالی که به دلیل سنگین بودنش، جابجایی و حمل آن کمی مشکل است؛ اما این نوع روشویی کابینتی از ظاهر زیبایی برخوردار است و زیبایی خاصی را به سرویس بهداشتی می‌دهد.

  • فلزی

استفاده از فلز در ساخت و تولید روشویی می‌تواند یک کابینت روشویی محکم با مقاومت بالا را ایجاد کند اما این در حالی است که فلز بعد از مدتی و به مرور زمان زیبایی و جلا اولیه خود را از دست می‌دهد و ممکن است دچار زنگ زدگی شود. همچنین جابجایی و نصب این مدل روشویی به دلیل فلزی بودن و وزن بالا سخت‌ است. بنابراین این مدل طرفداران زیادی ندارد.

  • چوبی

زیباترین کابینت روشویی‌های امروزه، کابینت روشویی‌های چوبی و ام دی اف هستند. یکی از ایرادات آن‌ها مقاومت کمی است که نسبت به آب و رطوبت دارند و ممکن است به مرور زمان چوب کابینت شکم آورده و خراب شود. به همین منظور تولیدکنندگان این کابینت روشویی برای بالا بردن مقاومت کابینت در مقابل رطوبت از پلی استر، رزین و چسب مخصوص جهت عایق شدن این روشویی‌ها استفاده می‌کنند. با این حال تضمین صد درصدی برای ضدآب بودن این روشویی وجود ندارد و ممکن است بعد از مدتی چوب دچار آسیب شود.

  • ام دی اف

پس از تولید کابینت روشویی چوبی، تولیدکنندگان کابینت روشویی تصمیم گرفتند برای دوام بیشتر این محصول به جای چوب معمولی، از ام دی اف استفاده کنند. هرچند ام دی اف نسبت به چوب معمولی ظاهر زیباتری دارد اما نتوانست مشکل مقاومت در برابر آب و رطوبت را حل کند. بنابراین می‌توان گفت که انتخاب روشویی کابینتی چوبی و ام دی اف چندان ایده آل نیست.

  • پی وی سی

تولید کابینت روشویی پی وی سی از جدیدترین و بروزترین تولیدات کابینت روشویی‌های امروزه به حساب می‌آید. تنوع در رنگ و طرح این مدل روشویی یکی از دلایلی است که بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. پی وی سی از آن نوع جنس‌هایی است که در برابر خش، حرارت، آب و رطوبت بسیار مقاوم است و عمربالایی دارد. این کابینت روشویی از لحاظ اقتصادی هم بسیار به صرفه است و تقریبا همه قادر به خریدش هستند.

 

- سبک و مدل روشویی کابینتی

مورد دیگری که در انتخاب روشویی کابینت‌دار باید به آن توجه کرد سبک و مدل آن است. اینکه شما طرفدار چه سبکی هستید، مدل‌های ساد‌ه‌تر و مینیمال‌تر را می‌پسندید یا از مدل‌های شلوغ استقبال می‌کنید؛ در انتخاب یک کابینت روشویی بسیار تاثیرگذار است.

  • روشویی کابینتی کلاسیک

مهم‌ترین جزء تزئینی موجود در سرویس بهداشتی روشویی است. سبک کلاسیک سبکی است که در آن از رنگ‌های غنی و فاخر استفاده می‌شود و همه چیز شکل و چیدمانی رسمی دارد. کابینت روشویی کلاسیک معمولا از جنس سنگ و رنگ‌های سرمه‌ای، قرمز یا بادمجانی یا از جنس چوب، ام دی اف و پی وی سی به شکل‌های سلطنتی و لوکس می‌باشد. امروزه در این سبک کابینت روشویی پی وی سی به وفور دیده می‌شود زیرا علاوه بر قیمت مناسبش کیفیت قابل قبولی را هم دارا است.

کابینت روشویی کلاسیک

 

  • روشویی کابینتی مدرن

طرفداران سبک مدرن امروزه بسیار زیاد هستند. چرا که با کوچک‌تر شدن فضا و متراژ خانه‌ها سبک مدرن که سبکی مینیمال محسوب می‌شود از تمامی فضاهای خانه به خوبی استفاده کرده و فضایی کاربری ایجاد می‌کند. روشویی کابینتی‌های مدرن معمولا از جنس چوب، ام دی اف و پی وی سی هستند اما در بین آن‌ها روشویی کابینتی سنگی هم دیده می‌شود. در این نوع کابینت روشویی در واقع سادگی و مینیمال بودن موج می‌زند.

کابینت روشویی مدرن

 

- کیفیت رنگ روشویی کابینت دار

کیفیت رنگ روشویی کابینت‌دار نیز همانند مدل، زیبایی و اندازه این روشویی‌ها از مواردی است که جهت انتخاب کابینت روشویی نیاز به توجه دارد. چنانچه کابینت روشویی از کیفیت رنگ خوب و مناسبی برخوردار نباشد بعد از مدتی تغییر رنگ و شفافیت داده یا حتی ممکن است قسمتی از آن پوسته پوسته شود و در نهایت زیبایی روز اولش را نداشته باشد. به همین دلیل در انتخاب و خرید یک روشویی کابینتی، از کیفیت رنگ آن نباید چشم پوشی کرد.

 

- انواع کاسه روشویی

جنس کاسه روشویی

 

با توجه به تغییر و تنوعی که در سبک دکوراسیون های مختلف ایجاد شده روشویی رو کابینتی نیز از این اتفاق مستثنی نیست و امروزه کاسه روشویی با جنس و مدل‌های مختلف تولید و وارد بازار شده است. در ادامه به انواعی از این کاسه‌ها اشاره می‌کنیم.

  • چوبی

از آنجا که امروزه پیوند بین انسان و طبیعت بیشتر شده و استفاده انسان‌ها از وسایل طبیعی و چوبی در دکوراسیون خانه‌یشان رواج یافته است؛ این موضوع در کاسه روشویی‌های امروزی نیز دیده می‌شود. بهترین نوع چوبی که برای کاسه روشویی مورد استفاده است چوب ساج می‌باشد. این چوب به دلیل فشردگی و سخت بودن تنه درخت ساج از مقاومت بالایی برخوردار است. بنابراین در برابر آب و رطوبت، پوسیدگی و ترک خوردگی مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد. بنابراین اگر شما علاقه خاصی به استفاده از وسایل چوبی دارید انتخاب کاسه روشویی چوبی می‌تواند برای سرویس بهداشتی خانه شما انتخاب درستی باشد.

  • چینی و سرامیکی

کاسه‌های چینی و سرامیکی هر دو از ترکیب خاک رس و چند ماده طبیعی دیگر است که در حرارت بالا سخت می‌شوند و تنها تفاوتشان در دما و حرارتی است که در آن قرار می‌گیرند. پس از سخت شدن، این کاسه‌ها توسط یک پوشش لعاب مانند پوشانده می‌شوند. در واقع لعاب علاوه بر زیبایی و شفافیتی که به کاسه می‌بخشد سبب می‌شود تا مقاومت مکانیکی و شیمیایی و مقاومتش در برابر رطوبت و آب بالا رود. این دو نوع کاسه از لحاظ ظاهری شبیه یکدیگرند ولی از نظر وزن، ظرافت، ضخامت و شفافیتشان تفاوت دارند که کاسه‌های سرامیکی ظاهری زیباتر دارند.

  • سنگی

همانطور که بالاتر هم گفتیم؛ استفاده از وسایل سنگی این روزها طرفداران خاص خود را دارد که به نظر بسیار هم زیبا و باوقار و لاکچری هستند. روشویی‌های سنگی از لاشه‌های سنگ‌های طبیعی ساخته می‌شوند. پس از برش به وسیله دستگاه‌های سنگ بری و عمق دادن به آن، طرح اولیه کاسه را ایجاد و سپس با استفاده از دستگاه‌های مخصوص درون و بیرون آن را صاف و صیقلی می‌کنند.

  • شیشه‌ای

از دیگر کاسه‌های روشویی که ظرافت و زیبایی خاصی دارد؛ کاسه شیشه‌ای است. این کاسه‌ها از شیشه سخت یا آبدیده ساخته می‌شوند که علاوه بر مقاومت بالا، تمیز کردنشان هم کار آسانی است.

سعی کردیم در این مقاله انواع کابینت روشویی‌ها را از نظر جنس، رنگ، سبک و ... بررسی کنیم تا برای خرید آن بهترین انتخاب را داشته باشید. امیدواریم که توانسته باشیم در این مطلب شما را جهت خرید و تهیه کابینت روشویی مناسب کمک کرده باشیم.