مزایا و معایب کابینت روشویی پایه دار و دیواری

همانطور که قطعا شما هم می‌دانید امروزه انتخاب درست و مناسب وسایل یک خانه برای ایجاد دکوراسیونی مناسب و هارمونی‌دار با ظاهری زیبا و چشم‌نواز اهمیت زیادی دارد. انتخاب یک روشویی مناسب با ظاهری زیبا برای سرویس بهداشتی نیز می‌تواند همان قدر پراهمیت واقع شود. چرا که سرویس بهداشتی هم جزیی از همان خانه است.

 در این مقاله می‌خواهیم به روشویی‌های کابینی پایه‌دار، بدون پایه و روشویی پی وی سی و همچنین مزایا و معایبشان اشاره کنیم تا شاید شما را برای یک انتخاب بهتر و مطمئن‌تر کمک کرده باشیم.

- روشویی کابینتی پایه‌دار

کابینت روشویی پایه دار مدل گلاریس

روشویی کابینتی پایه‌دار همانگونه که از اسمش هم پیدا است، یک کابینت دارای روشویی است که با داشتن پایه روی زمین قرار می‌گیرد و همه‌ی لوله‌ها و اتصالات توسط کابینت پوشانده می‌شوند تا ظاهری زیبا را به سرویس‌ها بدهند. این نوع روشویی‌ها در ابتدا بیشتر در مراکز درمانی و هتل‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما کم کم مورد توجه همگان قرار گرفت و امروزه این نوع روشویی‌ها جای روشویی‌های کاسه‌ای قدیم در خانه‌ها را گرفته و مورد پسند واقع شده‌اند. تولیدکنندگان کابینت روشویی در ساخت و تولید آن‌ها از متریال های مختلفی مانند فلز، پی وی سی، چوب و ام دی اف استفاده می‌کنند.

 

- روشویی کابینتی بدون پایه

روشویی دیواری مدل آرشا

 

به این نوع روشویی، روشویی کابینتی دیواری هم گفته می‌شود. این نوع روشویی تفاوت آنچنانی با مدل پایه‌دار ندارد و تنها تفاوتشان در پایه‌دار بودن و نبودنشان است. در واقع در مدل بی‌پایه کابینت یا همان باکس به دیوار سرویس بهداشتی وصل می‌شود و بدون داشتن پایه می‌تواند نقش یک کمد را ایفا کند و شما بتوانید وسایل ضروری سرویس بهداشتی را در آن‌ قرار داده و یا با قرار دادن گل و وسایل تزیینی در آن، زیبایی سرویس را بیشتر کنید. بنابراین کابینت روشویی دیواری نیز همانند کابینت روشویی پایه‌دار می‌تواند گزینه‌ی خوب و مناسبی برای سرویس بهداشتی هر خانه‌ای باشد چرا که ظاهر دستشویی را زیباتر می‌کند.

هر دو نوع این روشویی‌ها همانگونه که زیبایی خاصی دارند و حس مرتب بودن را القا می‌کنند؛ مزایا و معایبی دارند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

 

- مزایای کابینت روشویی

  • این روشویی‌ها با توجه به کابینتی بودنشان که در واقع نقش یک کمد یا یک باکس را ایفا می‌کنند؛ می‌توانند گزینه خوبی برای چیدن وسایل تزیینی، نگهداری از لوازم شخصی مانند مسواک، خمیردندان، ریش‌تراش و نگه داشتن لوازم شوینده باشند.
  • داشتن یک کمد یا باکس در این نوع روشویی‌ها سبب می‌شود تا وسایلی که می‌خواهید در سرویس بهداشتی از آن‌ها نگهداری کنید؛ از آلودگی‌های محیط دستشویی در امان باشند.
  • تنوع بالای این مدل از روشویی‌ها از لحاظ رنگ، جنس و ابعاد مختلف از دیگر مزایای آن‌ها محسوب می‌شود. چرا که می‌توان آن‌ها را به راحتی با فضای سرویس و رنگ سرامیک‌ها ست و مچ کرد.
  • وزن پایین این روشویی‌ها از دیگر خوبی آن‌ها محسوب می‌شود. روشویی‌های کابینتی نسبت به مدل‌های سنگی و چینی وزن پایین‌تری داشته و حمل و نصب آن‌ها بسیار راحت‌تر است.
  • نکته‌ی دیگری که در این نوع از روشویی‌ها مورد توجه است، تنوع در کاسه‌های مختلفی است که در این روشویی‌ها وجود دارد. انواع کاسه‌های سنگی و چینی با طرح‌های مختلف بسته به انتخاب، سلیقه و دکوراسیون سرویس بهداشتی شما قابل انتخاب هستند. 

 

- معایب کابینت روشویی

  • این نوع روشویی‌ها معمولا مقاومت بالایی در برابر ضربه ندارند و در برابر اجسام نوک تیز سریعا ممکن است دچار خط و خطوط شوند و زیبایی ظاهریشان از بین برود. البته به نوع رنگ استفاده شده در آن‌ها و اینکه چند مرتبه رنگ شده باشند هم بستگی دارد.
  • چنانچه این نوع از روشویی از جنس پی وی سی نباشد در واقع ضدآب نیست و در برابر آب و رطوبت مقاومتی نداشته و ممکن است به مرور زمان پوسیده شوند.

 

- کابینت روشویی پی وی سی

کابینت روشویی‌های پی وی سی از همان مدل روشویی‌های کابینتی پایه‌دار یا بی‌پایه هستند که تنها فرقشان در جنس آن‌هاست. در حقیقت تولیدکنندگان روشویی پی وی سی با بهره‌گیری از پی وی سی در این نوع روشویی‌ها،  بهترین روشویی‌ها از نظر جنس و کیفیت را تولید کرده‌اند، چرا که روشویی‌های پی وی سی ضدآب‌اند و در برابر آب و رطوبت مقاومت خوبی را از خود نشان می‌دهند.
گفتنی است که روشویی‌های پی وی سی هم با وجود کیفیت بالایشان معایبی نیز دارند. در ادامه به معایب این نوع روشویی اشاره خواهیم کرد.

- معایب

کابینت روشویی سوخته

  • روشویی‌های پی وی سی در واقع ساخته شده از پلی وینیل کلراید هستند که نوعی پلیمر تجزیه ناپذیر است. اما با این وجود، بعد از اینکه از عمر مفیدشان گذشت؛ می‌توان آن‌ها را بازیافت کرد و دوباره به چرخه تولید بازگرداند.
  • این روشویی‌ها حساس به نور آفتاب هستند و اگر در برابر نور مستقیم آفتاب قرار گیرند؛ تغییر رنگ می‌دهند. البته که بیشتر خریداران این نوع روشویی، آن را در سرویس بهداشتی نصب می‌کنند که قاعدتا از نور مستقیم آفتاب به دور است.
  • در مدل‌هایی که به جای رنگ، از روکش روی پی وی سی استفاده شده است؛ چنانچه کیفیت روکش پایین باشد؛ به راحتی از کابینت روشویی جدا شده و زیبایی ظاهری خود را از دست خواهد داد.
  • در صورتی که اتصالات کابینت روشویی پی وی سی ضعیف باشد؛ در برابر ضربه و فشار مقاومت بالایی نداشته و نمی‌تواند سنگ هایی با وزن بالا را تحمل کند.

 

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با انواع روشویی کابینتی آشنا کنیم. از روشویی‌های کابینتی پایه‌دار، بدون پایه و پی وی سی و مزایا و معایبشان گفتیم تا شما بتوانید انتخاب بهتری را داشته باشید.